Digitálny obsah je budúcnosť v maloobchode, pretože skracuje hranicu medzi offline a online priestorom. Vytvára „fygitálne“ prostredie, ktoré dokáže zhromažďovať vstupy od zákazníkov, ktorí navštívia kamennú prevádzku, analyzovať ich, spracovať a zobrazovať najvhodnejšie správy v najvhodnejšom čase príslušnému publiku.

Pred rokom 2020, keď kľúčovým slovom roka bola „pandémia“, sme už dlhší čas hovorili o digitálnej transformácii, apokalypse maloobchodu, omnichannel stratégii, zákazníckej orientácii a niekoľkých ďalších témach, ktoré sa objavovali na sociálnych sieťach, konferenciách, podujatiach a veľtrhoch. Na tejto vlne sa začali objavovať mnohí odborníci a oportunisti, ktorí sa pomocou všetkých týchto pojmov snažili na jednej strane predpovedať budúce trendy v maloobchode a na druhej strane poskytnúť menej technologickým prevádzkam nástroje na boj proti veľkým platformám, ktoré všetci poznáme, napríklad Amazon.

Po tom, čo sme predznamenali mizerný koniec pre maloobchod, povedzme tradičný maloobchod, ako napríklad koniec nákupných centier a „digitálnu transformáciu alebo krach“, prišla pandémia a splnila všetky prognózy, ktoré sa predpovedali. Ukázalo sa však, že s pandémiou prišli aj bezpečnostné opatrenia, kontroly kapacity a masívny nárast predaja online. S online predajom sa ešte viac rozrástol biznis logistických a doručovateľských spoločností. Niektoré odvetvia zaznamenali rast ich podnikania nielen online, ale aj v kamenných prevádzkach, napríklad v supermarketoch.

Práve v tomto čase začali kamenné prevádzky hľadať spôsoby, ako zákazníkom oznámiť, že majú nosiť masky, používať dezinfekčné prostriedky na ruky, že sa musia držať v dostatočnej vzdialenosti, že kapacita v predajni je plná a majú počkať, a dokonca ich upozorňovať, či ich objednávka je pripravená na vyzdvihnutie. A ako to všetko sprostredkovať vo fyzickom priestore? Máte niekoľko možností: buď budete zamestnancom stokrát na deň opakovať „prosím, nasaďte si rúško“, môžete vyvesiť upozorňujúce plagáty po celej prevádzke, zamestnáte pracovníkov, ktorí budú ľudí počítať a kontrolovať alebo transformujete všetky tieto úkony do jedného pomocou digitálneho značenia.

Pomocou strategicky umiestneného digitálneho panelu na prevádzke môžete zákazníkov v reálnom čase informovať o kapacite, opatreniach proti šíreniu COVID-19, zmenách zamestnancov, marketingovej komunikácii a všetkých informáciách, o ktorých chce predajca informovať svojich zákazníkov a zamestnancov. A to všetko pri drastickom znížení množstva papiera, ktorý je potrebný na výrobu nespočetných informačných plagátov a so schopnosťou ovplyvniť fyzický priestor rovnakým spôsobom, ako prostredníctvom webovej stránky alebo mobilnej aplikácie.

Doteraz sme hovorili o minulosti a o tom, ako digitálne značenie pomohlo mnohým predajcom efektívnejšie komunikovať so svojimi zákazníkmi a zamestnancami. Teraz sa poďme porozprávať o budúcnosti.

Ešte jedná malá zmienka o minulosti: koncom 90. rokov a začiatkom nového tisícročia chcela každá firma vlastniť webovú stránku „pretože ju proste musela mať“. V súčasnosti pri digitálnom značení nastala podobná situácia: každá firma chce premietať vlastný digitálny obsah, implementovať omnichannel marketing, realizovať digitálnu transformáciu a ostatné kľúčové prvky, ktoré sa objavujú v médiách. Ak je toto jediný argument pre zavedenie ekosystému digitálneho značenia, nerobíte to dobre.

Digitálny obsah predstavuje budúcnosť v maloobchode, pretože skracuje hranicu medzi offline a online priestorom. Pomocou dobre nastaveného systému digitálneho značenia môžeme zbierať vstupy od zákazníkov, ktorí navštívia kamennú prevádzku, analyzovať ich, spracovať a zobrazovať najvhodnejšie správy v najvhodnejšom čase príslušnému publiku. Ako to vyzerá? Vyzerá to ako interakcia obchodníka so zákazníkom v online svete. Digitálny obsah, podotýkam dobre nastavený digitálny obsah umožňuje priblížiť kamennú prevádzku k webovej stránke alebo online obchodu. A práve v tom spočíva budúcnosť maloobchodu: ak sa počas predpovedí o apokalypse maloobchodu hovorilo len o zániku offline predaja a triumfe online obchodu, digitálne značenie vnáša do zápasu tretieho hráča: predajne vybavené digitálnymi panelmi alebo, ako diktuje nový pojem vytvorený v tejto súvislosti, „fygitálne“ predajne. Termín, ktorý osobne nemám rád, ale ktorý mi umožňuje správne pomenovať to, o čom hovorím.

A aká je to „fygitálna“ predajňa? Ide o kamennú predajňu, ktorá vďaka dobre nastavenému digitálneho systému s ucelenou stratégiou umožňuje vytvárať a merať správanie zákazníkov počas ich návštevy v predajni a navyše využívať tieto informácie v spolupráci s online kanálom. Prekvapenie! Omnichannel marketing a digitálna transformácia v jednom. Stručne povedané: budúcnosť maloobchodu.

Načrtnime si to pomocou príkladu na zákazníkovi, ktorý príde do predajne nakúpiť. Na vstupe sa nachádza obrazovka, ktorá informuje o voľnej kapacite v predajni. V danom okamihu nie je dosiahnutá maximálna kapacita a zákazník môže vstúpiť.

Vo vnútri si na displeji neskenuje QR kód z mobilného telefónu, následne bude presmerovaný na webovú stránku (alebo aplikáciu), ktorá ho informuje o poradí a priemernej dobe čakania. Smerom k príslušnému oddeleniu sa na obrazovkách rôznych veľkostí (od elektronických štítkov až po obrovské a pútavé LED panely) zobrazia rôzne propagačné akcie, ponuky a obchodné informácie, ktoré sú v tom čase k dispozícii v samotnej predajni.

Keď dorazí na príslušné oddelenie, na displeji sa zobrazí aktuálne poradie a na mobile mu naskočí upozornenie, že čoskoro príde rad na neho. Po zadaní objednávky prejde k pokladni, kde sa mu zobrazí, na ktorej pokladni má zaplatiť. Počas celého nákupu zaznamenávajú kamery a snímače informácie, pričom vždy rešpektujú zákon o ochrane osobných údajov, a posielajú ich príslušným oddeleniam, aby podobne ako v online priestore analyzovali možnosti, ako čo najlepšie poskytnúť zážitok pre zákazníka.

Premietanie digitálneho obsahu je budúcnosťou v maloobchode a je dostupné pre vás.